Sara - SaGam

Stämpla på ljus

Publicerad 2009-12-22 08:58:55 i Stämpeltekniker

Att stämpla på ljus var en av de första lite udda sakerna jag testade när denna hobbyn fortfarande låg i sin vagga. Närmare bestämt på Sveriges första Scrapträff/mässa hos Lisa-Inkywings i lilla Rälta, Dalarna, sommaren 2001. Vi var ett glatt gäng som träffades för att stämpla och vi testade på olika saker riktigt friskt. Att stämpla på ljus var en av de sakerna.



Så här går man till väga:
Stämpla med en valfri dyna (jag har använt Adirondacks Espresso Dye ink) på en vit servett.
Klipp ut det du stämplat så nära motivet som möjligt.
Dra av de lager av servetten du inte stämplat färg på. Det ska bara vara ett lager kvar.
Lägg servetten på ljuset där du vill att motivet ska hamna.
Vira ett bakplåtspapper hårt runt ljuset och håll det så.
Värm med embossingpistol öve rmotivet. Du ser genom bakplåtspapperet när motivet börjar smälta in i ljuset.
Värm inte för länge för då smälter ljuset och blir bubbligt.
Ta bort bakplåtspapperet och kika efter om det ser bra ut. Ser du spår av servetten kan du värma lite till.



Sen kan man dekorera ljuset med lite snöre och annat. Som alla vet lämnar man aldrig ett brinnande ljus obevakat och det gäller verkligen ett ljus man stämplat på eftersom det är en bit servettpapper som sitter fast på ljuset. Så var försiktig och tala om det för den personen du ger bort ett ljus som du stämplat på till.

Tänd ett ljus i mörker vintertid!
Sara

Kommentarer

Postat av: Millasew

Publicerad 2009-12-22 10:33:12

Tjusigt! Enkelt och stilrent!! Ha en god jul och ett gott nytt år!

Postat av: Christine

Publicerad 2009-12-22 10:37:17

Hej Sara, ja man kan scrappa det mesta.

Önskar er alla en riktig god jul och ett gott nytt år.

Kram

Christine Älgen

Postat av: Muffin

Publicerad 2009-12-23 20:19:12

Så himla fint, det där måste jag testa någon gång! Tusen tack, söta du, för det jättefina julkortet jag fick med posten idag - det blev jag jätteglad för! Jag hade tänkt att skicka några få kort nu på sluttampen men det blev tyvärr inte så för min mamma blev så sjuk. Hur som helst så önskar jag dig en underbar jul med de dina!

Stor kram till dig!

Postat av: Mia

Publicerad 2009-12-24 08:58:13

Verkligen läckert...tack för inspirationen! Och tack för fina ord i min blogg!



Ha en riktigt härlig jul!



Kram!

Postat av: Lisa - InkyWings

Publicerad 2009-12-24 19:32:59

GOD JUL på er!



Sänder över den varmaste kramen.

Hoppas ni har en mysig jul.



/Lisa

Postat av: sari hänninen

Publicerad 2009-12-24 21:25:19

God jul o fortsättning till dig med, Sara!

Du rockar fett... Bara så att du vet :-)!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela